Theses Database‎ > ‎MA‎ > ‎

Ardalan Princedom and Qajary State Study on Political, Sociological and Economical Relations.


Cycle of study:  ماستەر Master

Title in English:
  
Ardalan Princedom and Qajary State Study on Political, Sociological and Economical Relations.
Title (in original language):  ميرنشينى ئةردةلآن و دةولَةتى قاجارى تويَذينةوةيةك لةثةيوةنديية سياسى و كؤمةلآيةتى و ئابوورييةكان (1794-1867ز)
Thesis\Dissertation Language: t

Author(s):  Neamat Ali Mahmood
Supervisor(s):  د.عثمان احمد محمد علي

University:  Soran University
Faculty:  فاکەڵتی ئاداب Faculty of Art
Department:  History
Field of study:  مێژووی نوێ و هاوچەرخ
Year of completion2015


Download full text:  https://drive.google.com/open?id=1oDuKZ9OgSuAP7xxd91Fz9yd2snQcc2tY


Keywords in Kurdish:  Unavailable
Abstract in Kurdish: 

"مێژووى نوێى ئێران, مێژوویەكى لێوان لێو لەڕووداو وگۆڕانكارى گرنگە, هەر لە سەرەتاى دەوڵەتى سەفەویەوە (1501-1722ز) تاكو بەدەستەوە گرتنى دەسەلآت لەلایەن قاجارەكانەوە چەندین گۆڕانكارى سیاسى وكۆمەلآیەتى ڕوویاندا, كەوا هەریەك لەو گۆڕانكاریانەش وێنەیەكى ڕاستەقینەى سەردەمێكى دیاریكراوى ئەو ماوە مێژووییە بوو. یەكخستنى گەلانى ئێران لە چوارچێوەى دەوڵەتى سەفەوى لەلایەكەوە فاكتەرى هێزو, لەلایەكى تریشەوە هەڕەشەو ڕكابەرایەتى ناوخۆیى بوو.
     بنەماڵەى ئەردەلآن وەك یەكێك لە میرنشینەكانى رۆژئاواى ئێران, هەر لە سەردەمى مەغۆلەكان بەدواوە جێگەى بایەخ پێدانى سەرچاوە مێژوویەكانە. ئەم بنەماڵەیە لە دواى سەفەویەكانەوە لە ژێر چاودێرى حكومەتى ناوەندى هاتنە دەرەوەو, لە گرنگترین سەردەمى ئەم میرنشینەش لە كۆتایى كەریم خانەوە تاكو هاتنە سەرتەختى ئاغا محەمەدخانى قاجاریە (1779-1794ز). خسرۆخانى گەورە, لە كاتێكدا بە هێزترینى ڕكابەرەكانى ئێران بوو, زۆربەى ڕكابەرەكانى خۆى لەناوبرد, كەچى رۆژئاواى ئێرانى ڕادەستى قاجارەكان كردو خۆى وەكو فەرمانڕەواكانى شوێن كەوتە تەنیا بە میرنشینى خۆى وازى هێنا. دواتر لەماوەى سالآنى(1785-1867ز) پەیوەندى نێوان هەردوولا چووە قۆناغێكى نوێ وجیاواز لە پێش خۆى.
     توێژینەوە لە پەیوەندى نێوان دەوڵەتى قاجارى ومیرنشینى ئەردەلآنى گرنگى تایبەتى خۆى هەیە, چونكە لە لایەكەوە مێژووى دوورو درێژى میرنشینى ئەردەلآن ومانەوەی بۆ ماوەی زیاتر لە شەش سەدە كە ئەگەر بە میرنشینەكانى ترى بەراورد بكەین لە هەموویان بە تەمەنترو درێژتر بووە. لە لایەكى تریشەوە خاوەنى فۆڕمێكى زۆر جیاواز بوو لە پەیوەندى سیاسى و كۆمەلآیەتى وتەنانەت ئابوریش لەگەڵ دەوڵەتى قاجارى. بۆیە باسەكەمان بە ناونیشانى (میرنشینى ئەردەلآن ودەوڵەتى قاجارى, توێژینەوەیەك لە پەیوەندیە سیاسى و كۆمەلآیەتى وئابوریەكان(1794-1867ز). هەرچەندە ماوەى زەمەنى توێژینەوەكە دیاریكراوە, بەلآم لە زۆر شوێنى باسەكەمدا بە پێویستم زانیوە چەند قۆناغێك بگەڕێمەوە دواوە ئەویش بۆ ئەوەى بەرچاو ڕوونى زیاترمان بداتى لەسەر ئەو پەیوەندیانەو لەبەر ڕۆشنایى پەیوەندیەكانى ڕابردوو زیاتر لەماوەى توێژینەوەكە تێ بگەین.

Keywords in Arabic: Unavailable  
Abstract in Arabic: 

شهد القرن السادس عشر تحولاً كبيراً في تاريخ ايران الحديث, وبعد ان كانوا متجزئين متشرذمين خلال قرون عدة من تاريخ الاسلام استطاعت الشعوب الايرانية ان تتوحد مرة اخرى تحت مسمى (الدولة الصفوية), وجعلت التراث واللغة الفارسية والمذهب الامامي الشيعي منهجا يسيرون عليه. ومن الجدير بالذكر ان هناك عشائر تركمانية عدة كان لها دورٌ رئيسيُ في قدرة اسماعيل الصفوي من تأسيس هذه الدولة ، واحدى تلك العشائر التي له حصة اوفر من هذا الناحية , هي العشيرة القاجارية.
مع ان بداية التاريخ السياسي والعسكري لهذه القبيلة غير واضحة المعالم ، إلا أنه كان لهم دور كبير في الاحداث التاريخية السياسية والعسكرية الايرانية, ونتيجة لتلك الظروف, ومن اجل الوصول الى السلطة في ايران بعد الصفويين, دخل هؤلاء في صراع شديد مع الافشار وبعد ذلك مع الزندين. غير اَن الصراع قد ختم لصالحهم في النهاية.
وفي تلك الظروف السياسية في ايران, كانت هناك إمارات كردية عدة. حيث أن كل إمارة قد ظهرت الى الوجود في ظروف وأوقات زمنية مختلفة. واحدى هذه إلامارات هي إمارة اردلان. يعود تاريخ تاسيس هذه إلامارة الى ماقبل هذه الظروف السياسية باكثر من اربعة قرون, حيث فرضت حكمها خلال هذه الفترة وبرز خلالها عدة امراء أكفاء استطاعوا أن يوسعوا حدود إمارتهم ليشمل همدان من الشرق وصولاً الى شهرزور من الغرب ومنطقة سوندس ولاجان شمالاً الى كرمانشان جنوباً.
البحث في علاقات هذه إلامارة مع الدولة المركزية لها اهميتها, لأنه اضافةً الى تاريخ الصراع بين الدولتين العثمانية والايرانية. كان هناك في مراحل عديدة صراع داخلي ايراني مما ولَد فراغاً في السلطة المركزية. إلا أن إمارة اردلان استطاعت أن تحافظ على سلطتها في المنطقة.
ورغم كون امراء اردلان من المذهب السني في البداية, إلا أنهم تحولوا الى المذهب الشيعي وكونوا علاقات المصاهرة والزواج مع ملوك ايران. بدأ هذا التحول في عصر خان احمدخان بن هلوخان في القرن السابع عشر واستمرت هذه الظاهرة الى ان اصبحت سمة حيث ان الذين أتوا بعده ساروا على هذا النهج من أجل المحافظة على سلطتهم واستمرت ولآئهم لملوك ايران الى نهاية عصر هذه الإمارة. ومن ناحية اخرى, جعل القاجاريون هذه الإمارة درعاً من اجل المحافظة على الحدود الغربية لايران ومنع التعرضات العثمانية, لذلك عندما إنتفى هذا السبب, وضعوا نهاية لهذه الإمارة.

Keywords in English:  Unavailable
Abstract in English: 


The sixteenth century was a remarkable point in the history of Iran. After many conflicts and challenges during Islam history, once again, Iranian nations could get together under the name of ( Safawy State) and following the culture, Persian language, and obeying the twelve Imam shia cult. Many Turkman tribes had a vital role in the triumph of Ismail Safawy, one of those tribes was Qajar tribe.
However, the beginnings of his politics and military were not quite clear, but Qajar had a great impact on the historical, political, and military events. During their challenges, they involved in a long period of conflicts especially with Afshar and Zandians. At the end, they used the situation for their own interests.
During all this time of new history of Iran, there were many Kurdish Princedoms. One of those princedoms was Ardalan Princedom. Ardalan Princedom established before this political circumstances, they ruled for six centuries and many brave and wise princess appeared which they could enlarge their land in particular Hamadan in East to Sharazoor in west, and Sundus plus Lajan in north and Kermanshah in south.
This paper states the relationship of this princedom with central government, because this princedom could keep its own command on such areas, beside the strong conflict between Ottoman Princedom and Iran.
At the beginning Ardalan princes (Princedom) were belonged Sunni Creed, but they moved to Shia creed. That was a turning point for them for marriage and making families with Iranian kings that was clearly seen especially at the time of Khan Ahmad Khan the son of Halo Khan. Such events became a custom for their followers. Till the end, Ardalan Princedom served and obeyed Iranian kings one by one. Moreover, Qajars used this princedom to protect their west borders especially form the threats of Ottoman Princedom, when the threats have gone; they put an end to this princedom.

Comments