Theses Database‎ > ‎MA‎ > ‎

EFL Teachers’ Beliefs towards Teaching Grammar of “SUNRISE” Curriculum in High Schools of Duhok

Cycle of study: ماستەر Master

Title in English:
 
EFL Teachers’ Beliefs towards Teaching Grammar of “SUNRISE” Curriculum in High Schools of Duhok 

Thesis\Dissertation Language: ئینگلیزی English

Author(s): Abbas Zubair Mala
Supervisor(s): Nawzar M. Haji

University: Soran University
Facultyفاکەڵتی ئاداب Faculty of Art
DepartmentEnglish Language
Field of study: Linguistics
Year of completion: 2020


Download full text:  https://drive.google.com/open?id=1R-sojDoLgwItlWGIfM6fSXQnbP2yzd-t


Keywords in Kurdish  ماموستاكانى وانەى ئینگلیزى, بیروكەكان, ئامادەییەكانى دهوك, وانەووتنەوەى رێزمان, كردار, كێشەكان.  
Abstract in Kurdish: 
"پوختە
ئاشكرایە كە ئەنجامى هەر بەرنامەیەكى وانە وتنەوە پەیوەستە بە خودى ماموستایەكانەوە. سەرەراى ئەوەش, وانە ووتنەوەى رێزمان وەك بوارێكى سەرەكى و زەحمەت پشت بە ماموستاكان دەبەستێت. ئەوەى پێویستە بپشكنرێت شتێكى بنچینەیى یە كە ماموستا چون بیردەكاتەوە و چى دەكات لە وانەووتنەوەى رێزمان. ئەم توێژینەوەیە هەول لە لێكولینەوەى بیروكەى ماموستایان سەبارەت بە وانە ووتنەوەى رێزمانى پروگرامى (Sunrise) دەدات لە قوتابخانە ئامادەییەكانى پارێزگاى دهوك.
  توێژینەوەى لەم شێوەیە دەربارەى پروگرامى (Sunrise) پێویستە بو ئەوەى ماموستاكان گرنگى بیروكەى وانە ووتنەوە بزانن. توێژینەوەكە سێ بواری گرنگ لە خوى دەگرێت: a- بیروكەى ماموستاكان سەبارەت بە وانە ووتنەوەى رێزمان. b- كردارى چونیەتى وانە ووتنەوەى ماموستا و c- ئەو كێشانەى دێنە رێگاى ماموستا لە وانە ووتنەوەى رێزمان. ئەم توێژینەوەیە شیتەلكردنێكى تێكەلى چونیەتى (نوعى) و چەندى (كمى) یە. راپرسى و چاوپێكەوتن بەكارهاتوون بو كوكردنەوەى داتاكە. لیستێكى پرسیار لەلایەن سەد ماموستاوە بە پێشینەى جیاوازەوە وەلام دراونەتەوە كە پروگرامى (Sunrise) دەلێنەوە لە قوتابخانە ئامادەییەكانى دهوك. سەرەراى ئەوەش چاوپێكەوتن لەگەل دەه  لەو ماموستایانە یەك بە یەك هاتونە ئەنجامدان.
 ئەنجامەكان ئەوە دەردەخەن كە ماموستایانى دهوك خاوەن كومەلێك بیروراى جیاوازن. هەوروەها ئەنجامەكان وا دیاردەكەن كە ماموستایان كردارو چالاكى جیاواز بەكاردێنن و خوازیارى چالاكى گفتوگو كردن لە وانەووتنەوەى رێزمان. سەبارەت بە كێشەكان, بەربەلاو ترین كێشەكانیش كە دێنە رێگاى ماموستایەكان ئەمانەن: ئاست نزمى زمانى ئینگلێزى لاى قوتابیان, بەشدارى نەكردنى قوتابیان لە پولدا, زورى ژمارەى قوتابیان لە پولدا, كەمى كاتى پێویست بو چالاكى گفتوگوكردن و بارگرانى وانە كان لەلایەن خودى قوتابیەكانەوە.
"  

Keywords in Arabic: الكلمات الدالة: معلمو اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ، معتقداتهم ، المدارس الثانوية في دهوك ، تدريس القواعد ، الممارسات ، الصعوبات.
Abstract in Arabic: 
الملخص
من المعروف أن تحقيق أي ابتكار للمناهج يعتمد على المعلمين. بعد ذلك ، كان التدريس النحوي يُعتمد عليه مجالًا رئيسيًا ، ومع ذلك يمثل مشكلة للمعلمين. ما يجب التحقيق فيه ضروري لما يؤمنون به وما يقومون به نحو تدريس القواعد. حاولت هذه الدراسة التحقيق في معتقدات مدرسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية تجاه تدريس القواعد لمنهج (Sunrise) في مدارس دهوك الثانوية. مثل هذا النوع من الدراسة حول منهج (Sunrise) ضروري لجعل المعلمين يدركون أهمية معرفة معتقداتهم التعليمية.
تغطي الدراسة ثلاثة مجالات مهمة للتحقيق: (أ) معتقدات المدرسين تجاه تدريس القواعد ؛ (ب) ممارسات المدرسين ؛ (ج) الصعوبات التي يواجهها المدرسون في تدريس القواعد. هذا البحث هو مزيج من التحليل النوعي والكمي. تم تلقي مائة استبيان من قبل المدرسين الذين كانوا يدرسون منهج (Sunrise) من خلفيات مختلفة في مدارس دهوك الثانوية. بالإضافة إلى ذلك ، تمت مقابلة عشرة منهم على انفراد.
أشارت النتائج إلى أن مدرسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في مدارس دهوك الثانوية لديهم مجموعة من المعتقدات الممتازة. أظهرت النتائج أيضًا أن المدرسين يستخدمون مجموعة متنوعة من المواد والأنشطة في فصول قواعد اللغة ويفضلون استخدام الأنشطة التواصلية في تدريس القواعد. بالنسبة للصعوبات ، فإن الصعوبات الأكثر شيوعًا التي يواجهها المدرسون هي: انخفاض مستوى إجادة الطلاب للغة الإنجليزية ، ومقاومة المشاركة في الفصل (بعض الطلاب لا يشاركون في المشاركة) ، ودروس كثيرة ، والوقت الذي يقضونه في إعداد أنشطة التواصل وعبء التدريس الثقيل.

Keywords in English:  EFL teachers, beliefs, high schools in Duhok, grammar teaching, practices, difficulties.    
Abstract in English: 
 
It is known that the achievement of any curriculum innovation relies on the teachers. Subsequently, grammar teaching has been central; however, a problematic area for EFL teachers. What should be investigated is essential for what they believe and do towards teaching grammar. The present study attempted to investigate EFL teachers’ beliefs towards grammar teaching of Sunrise curriculum in Duhok high schools. Such kind of study about Sunrise curriculum is necessary in order to make teachers realize the significance of knowing one’s teaching beliefs.
The study covered three significant areas of investigation: (a) teachers’ beliefs towards grammar teaching; (b) teachers’ practices, and (c) difficulties that teachers face in grammar teaching. This research is a mixture of qualitative and quantitative inquiry (mixed-method research). Survey questionnaire and interviews were used for data collection. A hundred questionnaires were received by the teachers who were teaching Sunrise curriculum with different backgrounds in Duhok public high schools. Additionally, ten of them were individually interviewed.
The results indicated that EFL teachers at Duhok high schools possess a set of beliefs. The results have also shown that the teachers used a variety of materials and activities in their grammar classes and preferred using communicative activities in teaching grammar. As for the difficulties, the most common difficulties that the teachers faced were students’ low English proficiency, resistance to class participation (some students tend not to participate), large classes, time spent to prepare communicative activities, and heavy teaching load.
Comments